torsdag 1 mars 2012

Universalmedel

Har ni ett universalmedel ni svär på? Som försvarets hudsalva, som enligt uppgift ska gå att använda till...ja, allt som behöver smörjas, inklusive motordelar.


Eller vaselin. Samma sak där.


Min svärmor tror benhårt på Molkosan och aloe vera för i princip alla fysiska åkommor man kan tänka sig.


I filmen Mitt stora, feta grekiska bröllop, använder pappan Gus fönsterputs på allting. Brännsår, finnar, vårtor...


Här hemma börjar Grumme gulsåpa ta ledarplatsen bland universalmedlen. Lite förvånande, faktiskt. Men det är något med det samtidigt antiseptiska och feta i tallsåpan som funkar mot det mesta. Sedan gillar jag ju produkter som innehåller en ingrediens. Istället för 2 350 E-medel. Gulsåpan innehåller tallolja, och litegrann parfym. (jag tycker egentligen att den kan få vara doftfri)


Det här låter lite övernaturligt, men jag börjar snart tro att det inte finns någon hudåkomma som inte ett bad med ett par matskedar såpa i kan bota. Vi har ju som bekant söner, och vid minsta tecken på ballanit (ja, det är precis vad det låter som ;-))eller eksem eller skorv så åker de i badet. Problemet löst.


Undrar vilka psykiska men jag påför dem med detta nu då? Jag kan höra dem om 30 år när de berättar för sina barn om hur farmor hade såpa på allt utom brutna ben.


Undrar om såpa funkar på brutna ben?

6 kommentarer:

  1. Nä men fotsprickor. Hudsprickor över huvudtaget. Såpa is da shit faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Se där!! Underbart med sådana små husmorstips.. *ler* Vi har inget sådant universalmedel hemma men killarna badade alltid med olivolja i badet..

    Ha en härlig dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Min mans farfar hade ett; salubrin. Det gurglade han sig i när han hade ont i halsen till och med. Jag har inte provat, dock.

    SvaraRadera
  4. Men se där kom jg ju på hur man hittar till din blogg!! Eller nya blogg? Har du lämnat amelia?Jag skaffade mig också en här men är på amelia igen, ror jag.Har haft ont om bloggeritid på sistone.
    Grumme såpa kan man ha till allt!
    Jag kan inte tvätta håret med något annat än Head and shoulders.Det är jag beroende av...
    Göött att jag fann din blogg! kram!

    SvaraRadera
  5. Tipsar alla ja känner om att bada i gul grummle såpa! Bra mot celluliter. Utfänsande. Billigt. Huden blir baby len. Ett måste i mitt badrum. Köp å bada idag. Du kommer bli beroende! !!

    SvaraRadera
  6. Bra att tvätta håret i. Utränsande för kroppen. Underbart!!!!

    SvaraRadera